lördag 25 augusti 2012

Inspiration: nygammal retro-romantik

Jag gillar retro-romantik. Den lekfullhet man hittar i 60- och 70-tals formerna är ju bara så otroligt charmig. Pigga, klara färger och stora härliga mönster som jagar iväg allt vad tristhet och konformitet heter. Om man dessutom blandar den gul-brun- och grönaktiga färgskalan med lite pastelliga toner får man en fantastiskt romatisk mix som passar mig prima i smaken. Här är lite bilder som inspirerat mig nu i vår och sommar. Jag vågar dessutom förespå att denna retro-romatiska trend kommer att fortsätta länge till, åtminstone i mitt hem iallafall! (Klicka på bilderna för källa)



 Dessa blåblommiga tapeter gör mig knäsvag!


Marimekkos serie "Sukat makkaralla" (ljuvligt namn) är något av det bästa den finländska designen har åstadkommit på länge!




















2 kommentarer:

  1. dom där fantastiska pärong muggarna! vad är dom för märke? har du dem hemma eller hittade du bild på nätet av dem? =) kram!

    SvaraRadera
  2. Jag vet, de är alldeles ljuvliga! Muggen heter koloni och är designad av Lotta Kühlhorn. Om du klickar på bilden så kommer du till en web shop där man kan beställa muggarna. Jag hittade faktiskt en lite liknande mugg på Åldringsvännernas loppis för 50 cent, men dessa får jag nog bara drömma om! :)

    SvaraRadera