söndag 7 oktober 2012

Baka baka bulla

 Försökte mig på bullabak häromdagen. Vi skulle få över våra australiensiska vänner och hembakt är ju alltid trevligt att bjuda på. Tyvärr blev det inte helt som jag tänkt. Förutom att jästen som jag köpt var torrgäst i tre påsar á 7g (enligt receptet skulle man använda 50g jäst) och att alla måttenheter jag har hemma är amerikanska cups och ounce så brände gasugnen bullabottnarna svarta som en natt på Madagaskar. Hmm, får nog öva mig lite mer på att baka på amerikanskt vis innan det blir att bjuda på resultatet. Bullarna fick dock duga som tilltugg till vårt eget eftermiddagskaffe. Mamma, jag saknar dina bullar!!


Ettmeddaskaffi blev det på vår "gård" som har en fantastisk utsikt, bara man tittar tillräckligt långt. Det ligger nämligen ex antal kadaver till bilar och annat metallskrot och skräpar (hyresvärden har som tur lovat att städa undan). Den blå bilen i bakgrunden är en av de vackrare stycken skräp, riktig charmig är den faktiskt. 

Lycklig är jag över att äntligen ha hittat en riktig kaffekopp i tunnt porslin, komplett med guldkant och fat! Efter mycket sökande med endast enorma och (enormt fula) muggar som resultat fann jag detta utsökta exemplar på en loppmarknad för endast 1 dollar. Kaffe smakar ju dubbel så gott ur en äkta kaffekopp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar